RATE

YOGA

Šta je joga i zašto treba raditi jogu?

Joga je drevna disciplina koja se bavi postizanjem i odrzavanjem fizickog zdravlja i vitalnosti, kao i psihicke ravnoteze. Joga vezbe (ili tacnije poze - asane) su takve da moze da ih radi svako, bez obzira na starosnu dob, fizicku spremnost i kondiciju, naravno u granicama svojih mogucnosti. Vec nakon nekoliko casova moguce je osetiti pozitivne efekte. Ipak, za trajni osetniji boljitak treba vezbati duze - uz malo upornosti i strpljenja rezultati nece izostati.         

Osim sto jaca i zateze misice, joga utice i na skelet, ligamente, cirkulaciju, unutrasnje organe, zlezde sa unutrasnjim lucenjem, odrzanje ili smanjenje telesne tezine. Pri vezbanju ukljucujemo i misice koje retko koristimo i razvijamo pokretljivost.

Psihicki uticaj joge ostvaruje se u vidu povecanja koncentracije (paznja je tokom vezbanja od ogromnog znacaja), kao i kroz vezbe za ravnotezu. Ono sto je u danasnje vreme mozda i najvaznije, joga kroz svoje poze, vezbe disanja i relaksaciju smiruje napetost i oslobadja stresa.  

Razlika izmedju fitnesa, aerobika i slicnog napornijeg vezbanja i joge su visestruke. Joga se radi bez naglih pokreta uz obavezno skretanje paznje na udisaj i izdisaj, tako da su povrede iskljucene. Radi se do polozaja koji vam odgovara.

Kako joga deluje?
Pozitivno dejstvo joge ogleda se na vise nivoa I na duze staze. Vec smo neke nabrojali.       

Joga:

  • Poboljšava opšte stanje organizma
  • Smanjuje i/ili održava telesnu težinu
  • Zateže i jača mišiće, povećava elastičnost 
  • Popravlja držanje i koncentraciju
  • Pomaže kod raznih zdravstvenih problema
  • Oslobadja stresa i pomaže da se opustite...
  • A kako joga zapravo deluje?

UTICAJ NA STRES, tj. centralni I periferni nervni sistem:

Vecina bolesti, kao sto svi znaju, dolazi “iz glave”.
  • Uz pomoc:
  • vezbi disanja,
  • telesnih vezbi (koje u svom sklopu imaju I disanje, ali deluju I na zlezde I nervne zavrsetke),
  • i uz pravilnu relaksaciju, oslobadjamo se stresa.
Dovoljno je na dvadesetak minuta dnevno zaboraviti na sve brige I probleme, izbaciti iz sebe sve sto je negativno a nahraniti sve celije kiseonikom I pozitivnom energijom, I vec smo zdraviji duhom, a time I telom. (Uz to: dok radimo joga vezbe, sva paznja usmerena je samo na njihovo izvodjenje, sto samo po sebi poboljsava koncentraciju. A tu su jos I vezbe ravnoteze, sve sa blagotvornim dejstvom na nas nervni sistem).

SIMETRIJA I RAVNOTEZA

JOGA po vecini izvora znaci “jedinstvo” (tela I duha, nas I okoline…), a HATHA (ha- sunce, tha- mesec) jos I jedinstvo sunca I meseca. Ravnoteza svih sila u prirodi uz pomoc joge prenosi se I na coveka.

Ravnoteza nas I okoline daje uravnotezenu licnost. Kad je rec o telu, svako od nas je asimetrican (primer lica, desnjaci smo ili levaci, imamo makar malo krivu kicmu, najcesce nam je jedno stopalo vece sto je opet posledica nepravilnosti skeleta itd.). Ova asimetrija za posledicu ima nepravilnosti u radu organa. Uz pomoc joge, ta asimetricnost tezi da se smanji, cime se postize simetricnije, a time I zdravije telo.

PROBAVA I RAZMENA MATERIJA

Ovaj se momenat cesto zanemaruje a od najveceg je znacaja.Mozda zvuci prizemno, ali bez besprekorne probave nema ni zdravlja. Blagovremeno izbacivanje toksina direktno utice na stanje naseg organizma. Zato mnoge joga vezbe ciljano direktno Ili indirektno deluju na nas probavni trakt odrzavajuci ga u dobrom stanju, sto automatski povlaci I dobro stanje celog organizma. Pravilna razmena materija je I preduslov normalne telesne tezine.

CIRKULACIJA

Prokrvljenost svih organa I elasticnost krvnih sudova su od krucijalnog znacaja za organizam. Samo dobra cirkulacija obezbedjuje nesmetan rad svih organa I tkiva, ukljucujucu I sve unutrasnje organe I zlezde sa unutrasnjim lucenjem. Kroz joga vezbe celo telo se hrani kiseonikom koji kroz krv dopire u bukvalno sve delove tela. Istezanjem, pregibanjem itd. poboljsava se strujanje krvi kroz krvne sudove I misice, kao I masaza, a time I bolja prokrvljenost unutrasnjih organa I zlezda.

SKELET

U jogi se kaze - mlad si onoliko koliko ti je mlada kicma. To govori koliki je akcenat joge na skeletu, ali I na svemu sto uz to ide: misici koji ga drze, ligamenti, krvni sudovi, nervni zavrseci… Pravilnim vezbanjem sve se ove komponente drze u dobrom stanju. (Uzgred, po joga predanju sva vitalnost smestena je u kicmi, gde se nalazi I sedam chakri I imaginarna zmija (kundalini) koja lezi uspavana u repnom delu kicme, da bi se uz pomoc joge probudila I kroz cakre dosla do one najvise, cakre spiritualnosti.)

U nasoj kulturi jako nam je vazan izgled, pa ne treba zanemariti ni taj aspekt. Samo zdravo telo je lepo telo, a zadovoljstvo sobom (I psihicki I fizicki) predstavlja preduslov sklada sa sobom I okolinom, sto I jeste glavno polaziste I ishodiste joge.


Joga u svakodnevnom zivotu

Pocev od jutarnjeg zevanja i protezanja, preko licne higijene, brige o zdravlju u smislu (dobrih) navika u ishrani I spavanju, pa do oblacenja svakodnevno smo okruzeni jogom a da toga nismo ni svesni.
Evo samo nekih saveta iz joge koji su apsolutno primenjivi u svakodnevnom zivotu.

Vecina vam je vec poznata iz drugih izvora:

  • Ishrana  (pretezno) vegetarijanska
  • umerenost u jelu I picu
  • jesti samo kad smo gladni
  • ne jesti kad smo premoreni ili emotivno uznemireni
  • koncentrisati se na hranu tokom jela (citanje ili tv nikako)
  • uzimati manje zalogaje I dobro ih sazvakati, jesti polako
  • ne jesti izmedju obroka, pogotovo ne stetne grickalice
  • ne piti vodu ili sok uz hranu vec pola sata pre ili dva, tri sata posle
  • stomak nikad ne pretovariti
  • ne kupati se odmah posle jela
  • s vremena na vreme sprovoditi post
  • izbegavati: brzu I gotovu hranu, preteranu masnocu, prejake zacine, alkohol, rafinisanu hranu, beli secer, aditive I konzervanse, gazirana pica I koka-kolu, grickalice…

Spavanje
  • spavaca soba treba da je mirna, provetrena I bez elektricnih aparata
  • krevet cvrst sa malim jastukom
  • odeca za spavanje pamucna, udobna I komotna
  • krevet u pravcu sever-jug ili istok-zapad
  • zauzeti polozaj za spavanje koji ne sprecava cirkulaciju
  • na spavanje ici pre ponoci (od deset sati nadalje)
  • pred spavanje ne jesti
  • pred spavanje ne raditi vezbe joge ili bilo koje druge
  • imati sopstveni krevet ili cak sobu
  • ostaviti sve probleme I brige za sobom kad krenemo u krevet
  • u san se moze pasti posle relaksacije
  • dozvati san vestackim zevanjem

Disanje

Disati punim plucima, iz stomaka - na poslu, u skoli, na putu, a najbolje setajuci na svezem vazduhu
Praktikovati potpuno joga disanje jednom dnevno (naravno kad savladamo pravilno joga disanje), a zatim I jos poneku vezbu disanja (pranajame)

Garderoba

Vaznije od toga da li je firmirana, ona treba da bude udobna, komotna I od prirodnih materijala
Da ne sprecava cirkulaciju
Isto vazi I za obucu – da nije neudobna, preuska I stikle su out (dobro, mozda ponekad, na kratko☺) ali ni potpuno ravna

Relaksacija

Minimum 10 -15 minuta dnevno (sto duze to bolje, koliko vremena uspete da odvojite)
Naci mirno I izolovano mesto
Izabrati pozu (decija poza, lotus, a najbolje lezeca – savasana)
Pustiti opustajucu muziku (ne mora, ali pomaze)
Koncentracija na (ujednaceno) disanje
Isprazniti glavu od misli
Relaksacija moze biti uvod u celonocni san
∗ (Sve ovo mnogo je jasnije I lakse posle praktikovanja opustanja na casovima joge) 

O casu

HATHA YOGA ne bavi se religijskim i teoretskim postavkama niti dubokom meditacijom, vec se sva paznja usredsredjuje na:

  • fizicke vezbe (poze – asane) ili sekvence (pozdrav suncu…)
  • vezbe disanja (pranayama) i
  • vezbe za opustanje (yoga nidra).

Svaki od ovih segmenata blagotvorno deluje na vise nivoa. Takodje, oni cesto nisu striktno odvojeni (disanje se praktikuje kroz poze, opustanje se postize I kroz neke asane itd.) Jedan cas obuhvata vezbe za misice, oci i vrat, kicmu i zglobove i vezbe disanja. Sve one uticu i na cirkulaciju i pravilan rad unutrasnjih organa i zlezda.

Na kraju svake seanse petnaestak minuta predvidjeno je za potpunu relaksaciju uz muziku.

Šta da očekujete od časa?  Jedan čas traje otprilike 1h i 15 min. i obuhvata:
  • Vežbe istezanja i jačanja svih delova tela (asane)
  • Vežbe disanja (pranajama)
  • Vežbe očiju
  • Vežbe za ravnotežu
  • Vežbe za posebne probleme pojedinačno ako ih imate
  • Relaksaciju
  • Posle časa joge osećate se ojačano, poletno i opušteno
Važna napomena: Izmedju velikog obroka i joge treba da prodje najmanje 3 sata.

Šta da ponesete na čas?

Svoj peškir (malo veći) alo zelite
Radi se najčešće bos ili u čarapama (možete poneti baletanke ili platnene patike)
Garderoba komotna (ni preuska ni preširoka, da ne sputava pokret): bluza i trenerka ili helanke, biciklističke, triko...



Ko može da vežba?  Svi bez ozbiljnih zdravstvenih tegoba, postoperativnih stanja itd. uzrasta 1-108 godina


Yoga Gym 49
Kosovska 49, 11000 Beograd
011/322 9883, 061/6308926
yoga.gym49@gmail.com
www.yoga-gym.rs 


Yoga Gym Fitness Club on Facebook
 

RATE